Vėliaus skaitymai
Atnaujinta 2016-04-24
* * *
Profesoriaus Norberto Vėliaus skaitymai IX: Augalai baltų religijoje ir mitologijoje Įkelta 2016-04-24
2016 m. balandžio 7–8 d. / Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas
Konferencijos programa: Pranešimų tezės: Akimirkos iš renginio:
PASTABA: garso įrašų (tų, kuriuose dūzgia projektorius) kokybė ne stebuklinga. Vėliau bus ir vaizdo įrašai, o jei pranešėjai sutiks – ir pranešimų skaidrės.
* * *
Ketvirtadienis, balandžio 7 d.
Konferencijos atidarymas :: Radvilė RACĖNAITĖ, Ramunė VĖLIUVIENĖ, Asta SKUJYTĖ-RAZMIENĖ
Nuo augalo iki mitinio vaizdinio
Daiva VAITKEVIČIENĖ :: „Jievarėli tu žaliasai, tavo saldžios vuogos“: naujas raktas senam vaizdiniui
Dainius RAZAUSKAS :: Ieva – medis ir asmenvardis („palimpsestas“ kalboje ir mitologijoje)
Jurgita MACIJAUSKAITĖ-BONDA :: Amalo vaizdinys lietuvių tradicinėje kultūroje
Mitologija ir etnobotanika
Vita DŽEKČIORIŪTĖ-MEDEIŠIENĖ :: Mitinė grybų samprata lietuvių kultūroje
Nijolė LAURINKIENĖ :: Laumė ir augalijos vegetacija
Rolandas PETKEVIČIUS :: Mitologinis Melilotus officinalis L. kontekstas: ar barkūnas Perkūno žolė?
Augalai kalbos pasaulėvaizdyje
Aurelija GRITĖNIENĖ :: Šermukšnio vaizdinys „Lietuvių kalbos žodyne“
Birutė JASIŪNAITĖ :: Floristiniai palyginimai lietuvių tarmėse ir tautosakos tekstuose
Giedrė BUFIENĖ :: Žirnis prie kelio ir virkščių vainikas (erotinė simbolika lietuvių ir slavų paremijose)
Penktadienis, balandžio 8 d.
Gamtos buveinės ir vaistiniai augalai
Laima ŠVEISTYTĖ :: Vaistiniai augalai lietuvių tradicinėje medicinoje XX a. pirmojoje pusėje: habil. dr. E. Šimkūnaitės darbai
Birutė KARPAVIČIENĖ :: Vaistinių augalų naudojimas Kidulių valsčiuje
Jūratė SENDŽIKAITĖ, [Leonas JARAŠIUS] :: Ar tikrai pelkė – tik žemės podukra?
Augalai apeigose ir papročiuose
Elvyra USAČIOVAITĖ :: Aukojimo linų dievui Vaižgantui refleksijos XIX–XX a. pradžios lietuvių papročiuose
Žydrūnas VIČINSKAS :: Mato Pretorijaus mitinės medžiagos apie ąžuolą verifikacija
Rimantas BALSYS :: Dėl vestuvinio sodo pavidalo ir paskirties
Augalai liaudies mene
Elena MATULIONIENĖ :: Augaliniai motyvai delmonų puošyboje
Jolanta ZABULYTĖ :: Augalinis ornamentas XIX a. antrosios pusės–XX a. pradžios lietuviškų medinių kryžių dekore
Jurgita TREINYTĖ :: Augalų vaizdiniai liaudies meno, buities ir religijos objektuose
Profesoriaus Norberto Vėliaus skaitymai VIII
2015 m. balandžio 16 d. / Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas
* * *
Daiva VAITKEVIČIENĖ :: Apie Puškaitį, šeivamedį ir dieviškas galias kulinarijoje.
Nijolė LAURINKIENĖ :: Baltai ir keltai: mitologijos paralelės.
Rokas SINKEVIČIUS :: Iki galo neįminta mįslė apie Dievo kumeliuko (mėnulio) gimimą.
Jolanta ZABULYTĖ :: Dar kartą apie geležinių viršūnių ornamentiką: Saulė.
Eugenijus ŽMUIDA :: Eglė žalčių karalienė: slibino ir mergelės motyvo genezė.
Vilija JANUŠAUSKIENĖ :: Baltų mitinio pasaulio archeologija Antano Kalanavičiaus poezijoje.
Dainius RAZAUSKAS :: Kodėl Donelaičio sidabras gyvs stikle mūdriai šokinėja.
Profesoriaus Norberto Vėliaus skaitymai VII: Gyvūnų pasaulis baltų religijoje ir mitologijoje
2014 m. balandžio 10 d. / Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas
* * *
Garso įrašai – kartu su įžanga ir klausimais/atsakymais. Vaizdo įrašai trumpesni.
Jūratė ŠLEKONYTĖ :: Mitinis kiškio paveikslas lietuvių pasaulėžiūroje.
Vita DŽEKČIORIŪTĖ :: Varlės mitinis įprasminimas lietuvių tikėjimuose ir papročiuose.
Giedrė BUFIENĖ :: Žodis – ne žvirblis: apie vieną patarlių poetikos bendrybę baltų ir slavų kalbose.
Dainius RAZAUSKAS :: Lizdeika, Strazdas ir kiti „paukščiai“ lietuvių dvasinėje tradicijoje.
Ramunė VĖLIUVIENĖ :: Nepublikuoti Norberto Vėliaus rankraščiai.
Rimantas BALSYS :: Ožys lietuvių pasaulėjautoje: nuo aukos aukščiausiems dievams iki velnio gyvulio.
Daiva RAČIŪNAITĖ-VYČINIENĖ :: Ožys lietuvių tautosakoje ir papročiuose: garsiniai kontekstai.
Nijolė LAURINKIENĖ :: Žalčiai baltų šventvietėse.
Eugenijus ŽMUIDA :: Žaltys lietuvių pasakoje ir Biblijoje: bendro siužeto kontūrai.
Milda NORKAITIENĖ :: Etnologinis avių vardų kontekstas. [įraše trūksta pirmųjų minučių]
Birutė JASIŪNAITĖ, [Marius SMETONA] :: Eufemistiniai vilko pavadinimai etninėje kultūroje.
Martynas VINGRYS :: Prieina vilkai, pauosto, apmyža ir nueina: gailestingas vilko elgesys lietuvių tautosakiniuose pasakojimuose.
Rolandas PETKEVIČIUS :: Vilkolakis: mitologinė būtybė ar dvasinė praktika?
[Į viršų]
Profesoriaus Norberto Vėliaus skaitymai VI: profesoriaus 75-mečiui pažymėti
2013 m. balandžio 25 d. / Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas
* * *
Ramunė VĖLIUVIENĖ :: Įžanginis žodis.
Naglis KARDELIS :: Filosofinis žvilgsnis į mokslinį Norberto Vėliaus palikimą.
Rimantas BALSYS :: Baltiškų teofanijų pėdsakais.
Daiva VAITKEVIČIENĖ :: „Paukštė, kylanti iš pelenų“: mirusiųjų deginimas XIII–XIV a. Lietuvoje, žvelgiant iš mitologinės perspektyvos.
Nijolė LAURINKIENĖ :: Skalsė (Claviceps purpurea) ir jos sąsaja su žemės mitiniu pasauliu.
Elvyra USAČIOVAITĖ :: Lietuvių vainiko religinė simbolika.
Giedrė BUFIENĖ :: Tykus vanduo: įvaizdžio simbolika lietuvių ir slavų paremijose.
Radvilė RACĖNAITĖ :: Etiologinių sakmių turinio specifika kaip pagrindas jų tipologijai.
Skirmantas VALENTAS :: Vlado Braziūno deiwos ir žmuo.
Dainius RAZAUSKAS :: Neskaitytas Maironis: Apsisupusi šydu, auksu austu, raudonu, Saulė žengia per dangų karalienės gražybe!
[Į viršų]